כל מה שאתם צריכים לוודא מול סוכנויות, משרדים ופרילנסרים המספקים שירותי דיגיטל

שמעתי מלא מעט קולגות שלי – בין אם בשיחה ישירה ובין אם בדיונים שעולים בפורומים שונים ובקבוצות פייסבוק – על ספקי דיגיטל “שרלטנים”. 

חשוב לי לציין שהכוונה ב”שרלטנים” היא חלילה לא לרמה המקצועית שלהם, שכן זה פרמטר סוביקייטיבי ונתון לויכוח. מה גם שאני מאמין בכל ליבי שבארץ הרמה לא טובה מאוד.

הכוונה היא לאנשי מקצוע – ספקי דיגיטל – שהתנהלותם אינה ישרה, אינה שקופה. ספקים החסרים הגינות בסיסית ושאינם מתנהגים לפי הנורמות האובייקטיביות המתבקשות.

גם אני נתקלתי בהתנהלות לא ראויה מספר פעמים.

גם אני שמעתי לא מעט פעמים, משותפיי (לקוחותיי) ומשיחות עם בעלי עסקים, על ספקי דיגיטל ששמרו מידע לעצמם (מידע שהלכה למעשה היה שייך לעסק), שלא דקדקו על קוצו של יוד בדוחות, שלא היו שקופים מספיק ושלא “שחררו” חשבונות פרסום (שגם כאן, הלכה למעשה הם שייכים לעסק).

כיצד זה בא לידי ביטוי? הנה מספר דוגמאות:

  • ספקי דיגיטל שלא מספקים דין וחשבון (תרתי משמע – גם דוחות וגם בשיחות) על לאן הכספים שהעסק משלם הולכים בדיוק. מה עושים עם כל שקל בתקציב הפרסום.
  • ספקי דיגיטל שבאופן כללי מתנהלים ללא שקיפות בסיסית ולפעמים “מורחים” את הלקוחות במידע אמורפי, במקום לספר עובדות ומידע מדוייק.
  • ספקי דיגיטל ששמים עצמם כאדמינים (מנהלי חשבון) יחידים ובלעדיים בחשבונות ודפי לקוחות (תופעה הנפוצה בעיקר בדפי וחשבונות פייסבוק ובחשבונות אנליטיקס).
  • ספקי דיגיטל – שבניגוד לחובה המוסרית והמקצועית – לא מפשטים ומסבירים את הגדרות התעשייה עד הסוף, אלא יוצרים פערי ידע מלאכותיים, על מנת להגדיל את כוחם מול הלקוחות (אתם מוכשרים גם כך – אין צורך בזה).
  • ספקי דיגיטל המנהלים אתרים או דפי נחיתה אשר נעולים באיחסון שלהם ולא משחררים אותם עם סיום חוזה ההתקשרות.
  • ספקי דיגיטל אשר ממציאים בעיות, יוצרים “באגים” מלאכותיים ומגבלות שקריות, כדי לשמר את עבודתם לטווח ארוך יותר וכדי ליצור מראית עין של הצלחה כאשר הם “פותרים” את אותן בעיות (כן כן, גם בזה נתקלתי) .
  • ספקי דיגיטל שעובדים “באויר” ולא משפרים ביצועים על בסיס אנליטיקות ופרמטרים סטטסיטיים. נתקלתי גם בכאלו שבכלל לא משתמשים באנליטיקות (ולא ברור למה הם בתחום, זה כל היופי והעוצמה שבו).

לכן יצרתי מדריך קצר – עם 5 סעיפים שאולי לא חשבתם עליהם – שיעזור לכם להימנע מאותם ספקים.

ברור שתבקשו המלצות על ספק הדיגיטל, תבדקו עבודות קודמות שלו ותנסו להתרשם מרמת האמינות והמקצועיות שלו.

לכן התמקדתי בנקודות שנוטים פחות לבדוק. הנה מדריך יישומי, שבעזרתו תוכלו לשאול את השאלות הנכונות ובאמצעותו תוכלו למזער נזקים:

לראות שאתם לא נכנסים לסיטואציה לא נעימה ולא מתחילים לעבוד עם ספק שעלול לעשות לכם בעיות.

 

כיצד לבחור ספק דיגיטל

1. תוודאו שהספק שלכם בעל ידע בסיסי באנליטיקס ומשתמש תמיד בנתונים ובכלים המקובלים.

אנחנו בעידן המידע ותעשיית הדיגיטל – מתוקף היותה מתקדמת חייבת להיות מאוד DATA ORIENTED.

לנהל דפי פייסבוק, ליצור קמפיינים ולבנות דפי נחיתה – לא מעט יודעים. לעומת זאת, להתעמק במידע לטובת שיפור הביצועים – תתפלאו, אך לא כולם עושים זאת.

נתונים הם חבריו הטובים ביותר של העוסק בדיגיטל. אין זה משנה עם מדובר בניתוח התנהגות גולשים באתר, השוואת מודעות בקמפיין, בחירת קהל יעד נכון או בדיקה של יחסי המרה – נתונים הם בסיס הפירמידה. תורידו את השכבה הזו – וכל הפירמידה תתפרק.

אל תתפשרו אל הנקודה הזו – מדובר בבסיס להצלחה שלכם.

איך מוודאים זאת:

  • תדברו קצת עם הספק – תערכו איתו סמול-טוק כללי, תשאלו שאלות ותבדקו את מידת הבנתו. כך תוכלו לקבל רושם ראשוני.
  • תשאלו אותו – ללא בושה – באילו כלים הוא משתמש. גם אם אתם לא אמורים להכיר את רובם, תהיה לכם אינדיקציה למומחיות שלו.
  • תוודאו שהוא GOOGLE PARTNER ועבר את בחינות ההסמכה של GOOGLE ANALYTICS – כמובן כלי האנליטיקס הנפוץ כיום.
  • תוודאו שגם כאשר הוא יוצר פרסומות בפייסבוק / דפי נחיתה / קמפיין מיילים או כל דבר אחר – הוא לא עושה זאת בשיטת ה”שגר ושכח”, אלא מלווה את התהליך, בודק את המידע אשר נוצר מאחורי הקלעים, מפיק לקחים ודואג ליישם אותם בפעמים הבאות.

 

2. דוחות תקופתיים – תוודאו איתו שאתם על אותו דף בכל מה שקשור לשליחת דוחות ושיחות עדכון

שקיפות היא המפתח למערכת יחסים ארוכת טווח, שבה שני הצדדים מרוצים. רוב הסוכנויות ואנשי הדיגיטל בישראל הם אנשי מקצוע מוכשרים ובעלי ידע רב, אך זה לא מונע את הצורך בשקיפות ובזרימה חלקה של מידע.  זה גם תפקידך – כבעל המאה – להיות עם האצבע על הדופק.

לצד הצגה של הצלחות (כי מי לא משתף את ההישגים שלו), סביר שיהיו גם ימים יותר קשים וקמפיינים שפחות ילכו. שזה בסדר, כל עוד זה זמני והספק לומד מזה (וכאן אנחנו חוזרים לעניין של שימוש בנתונים).

חשוב לשמור על קשר ולהתעדכן גם במקרים כאלו. לדעתי זה גם האינטרסט של ספק הדיגיטל עצמו – לראות שיש לו את הגב שלך.

איך מוודאים זאת:

  • תוודאו בחוזה שהספק מחוייב למסור מידע ולהתנהל בשקיפות מוחלטת בנוגע לקמפיינים אותם הוא מנהל.
  • תקבעו כבר בחוזה על תדירות הדוחות והשיחות התקופתיות. אני מציע כן להסתכל על הדברים ממבט הציפור ולתת לספק לעשות את שלו (עדיף שיתעסק בלהרים אתכם, מאשר בלדבר אתכם). דוח חודשי בהחלט מספיק, או דוח לפי בקשה כאשר יש קמפיין גדול, או שלב חדש באסטרטגיית הפרסום. 
  • דברו עם הספק בטלפון ולפעמים ותבדקו עדכונים. כלקוחות, אתם תמיד זכאים לקבל דין וחשבון. בע”פ הדברים יהיה יותר מיידיים, ישירים ותוכלו תמיד להישאר עם האצבע על הדופק, לפחות בנוגע לדברים החשובים.

3. גישה לכל הנכסים הדיגיטליים:

בואו נבהיר משהו שאמור להיות מובן מאליו, נקודת מוצא:

הנכסים הדיגיטליים אותם הספק יוצר לכם – בין אם זה אתר, דף נחיתה, חשבון פייסבוק, חשבון גוגל, מודעות פרסום וכו’ – הוא שלכם.

אתם שילמתם עליהם. שילמתם על הבנייה שלהם, על היצירה שלהם.

לצערי הרב שמעתי על מקרים שבו הספק הופך את המובן מאליו למכשול בדרך להיפרדות. כנראה על מנת ליצור קושי.

איך מוודאים זאת:

4. תוודאו בלעדיות (או לפחות שהאינטרסים שלכם לא נפגעים)

כאן מדובר בנקודה רגישה’ שלא בטוח שכולם יסכימו איתי. לכן אסביר:

בהתחשב באופי העבודה והשירותים שאתם מקבלים או עתידים לקבל – בדקו אם הספק (הסוכנות או הפרילנסר) מייצגים מתחרים, ע”מ לוודא שאין ניגוד אינטרסים בניהול הנכסים שלכם.

לצערי כבר הייתי עד למקרה מסויים (ושמעתי על נוספים) בהם סוכנות רוקדת על שתי חתונות ומשחקת לידי האינטרסים של חברה עם מוצרים מתחרים. אני לא חושב שבלעדיות היא הפיתרון היחיד, אבל כן הייתי מציע שתדרשו שקיפות (כן, שוב, מילת המפתח) ותוודאו שהספק לא רואה בשירותים שהוא מעניק לשתי חברות עם מוצר או שירות מתחרה כ-“משחק סכום 0”.

איך מוודאים זאת:

כפי שכתבתי בפסקה הקודמת, אני בעצמי חושב שכל מקרה לגופו. לא תמיד בלעדיות היא הפיתרון היחיד.

זאת ועוד – יש חברות שההתמחות שלהם הוא שוק מסויים, לכן אך טבעי שיעבדו במקביל עם מתחרים. ובכל זאת, יש לבקש הצהרת גילוי נאות בתחילת העבודה עם הספק, או בזמן העבודה, במידה והוא מתחיל לעבוד עם מתחרים.

5. תוודאו שהספק עדכני ואף חדשני

חשוב לכם לוודא שהספק שומר על COMPETITIVE EDGE, שכן הצלחתו היא הצלחתכם.

תעשיית הדיגיטל, בהגדרה, היא תעשייה דינאמית ומשתנה. הטירגוט של אתמול הוא לא הטירגוט של מחר, ממשקים משתנים חדשות לבקרים, כלים מתפתחים וכמובן שנכנסים שחקנים חדשים ונוצרים ביקושים לפונקציות חדשות.

הסוכנות איתה אתם עובדים חייבת להיות מובילה, הפרילנסר שאתה מעסיקים חייב להיות חד. הם צריכים להכיר את התמורות בשוק, את הכלים החדשים ולא להתבייש להציע לכם אותם, גם אם זה אומר שהפעם הראשונה תהיה פחות מוצלחת. כולנו משלמים שכר לימוד, אך מי שלא לומד, סופו להישאר מאחור.

איך מוודאים זאת:

  • תבחנו את הספק. כפי שבנקודה הראשונה הצעתי לבחון שהוא DATA ORIENTED, אני מציע גם כאן ש”תרחרחו”: תשאלו באילו כלים הוא עובד, תבקשו שיראה לכם קצת. גם אם אתם לא מכירים אותם, תוכלו להבין מהסבר בסיסי ושטף הדיבור.
  • תבדקו שהוא מייצר תוכן. פעמים רבות זו אינדיקציה לא רק לידע רב, אלא גם לכך שהוא שם לב לתמורות בשוק ושומר על עדכניות. אם לסוכנות יש בלוג שבו היא מעדכנת, סימן שהיא עצמה בעניינים.
  • תבדקו את הפעילות שלהם ברשתות החברתיות ובערוצי הדיגיטל השונים. גם פה, מדובר באחלה אינדיקציה לראות עד כמה הם עוקבים אחרי השוק ונשארים במשחק.

סיכום – שקיפות, שליטה וידע:

נתתי לכם כאן 5 מרכיבים חשובים שיש לקחת בחשבון כאשר אתה עובד עם ספק דיגיטל – בין אם זה סוכנות גדולה, משרד בוטיק או פרילנסר מוכשר.

בגדול ניתן להגיד שכולם שייכים בצורה כזו או אחרת ל-3 יסודות: שקיפות, (ביניכם), שליטה (שלכם) וידע (של הספק)

אלו יסודות שאני מקווה שנתנו לכם פרספקטיבה קצת שונה לגבי היכן יכול לקום וליפול הקשר עם הספק.

שמרו על כל אספקט של שקיפות בקשר, בקשו דוחות ותעברו עליהם. תוודאו שאתם יודעים לאן כל שקל הולך.

תשוחחו לפעמים עם הספק באופן כללי – תנסו להתרשם שהוא בעניינים: יודע את הנתונים, מבין מה לעשות איתם ושהביצועים משתפרים בצורה הדרגתית.

כמו כן, תוודאו שהוא תמיד מציע לכם כלים חדשים ורעיונות חדשים.

ולסיום – תוודאו שאתם בעלי שליטה בערוצים ויש לכם גישה לכל הנכסים הדיגיטליים שלכם.

אל תשכחו שכל אלו הם גם אינטרס של ספק האינטרנט עצמו. כי כשאתם מרוצים, שקטים ומרגישים שיש על מי לסמוך – לו יש שותף לטווח הארוך.

אין תגובות

השאר תגובה